• ساعت : ۱۲:۱۹:۵۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۱ 
  • کد خبر : ۵۷۸۴
سلبریتی‌ها را در فضای مجازی دنبال نكنید!
عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه ‌نباید سلبریتی‌ها را در فضای مجازی دنبال کنیم گفت: امروز 50 درصد ترافیک اینترنت در ایران مربوط به اینستاگرام است در حالی که محتوای اینستاگرام جنایتی در حق خانواده‌های ایرانی است.

فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری امور آموزش، بهبود روشها و نظام پیشنهادات این سازمان در ادامه وبینارهای آموزشی خود، با همراهی دکتر احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت‌‌علمی دانشگاه تهران به سراغ موضوع «فرهنگ شهرت و خانواده در فضای مجازی» رفت.
شاه‌قاسمی که سال‌ها درباره فرهنگ شهرت پژوهش کرده در بخش نخست این وبینار اظهار داشت: از چند ده هزار سال پیش تاکنون نظام خانواده در جهان نهادی برای پشتیبانی و آرامش بوده است که کارکردهای آن تابع جایگزینی نیست اما متأسفانه رسانه‌های نوین در چند سال اخیر کارکردهای خانواده را در ایران مختل کرده‌اند.
وی افزود: سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی با وجود اینکه به نظر می‌رسد خوشبخت هستند، در دنیای واقعی مشکلات زیادی دارند و زندگی آنها بسیار سخت‌تر از افراد معمولی است.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگ شهرت در رده‌های سنی پایین‌تر اهمیت بیشتری دارد، درباره تاریخچه فرهنگ شهرت ادامه داد: بیشتر نظریه‌پردازان معتقد هستند که فرهنگ شهرت از میانه قرن نوزدهم و همراه با تحولات دیگر آغاز شد که یکی از مهم‌ترین آنها اختراع موتور بخار بود. جیمز وات موتور بخار را در سال 1776 اختراع کرد اما تا 25 سال بعد کار خاصی به جز نمایش آن و دریافت پول نکرد و در ادامه موتور بخار در ابعاد مختلف ساخته شد. تا پیش از اختراع موتور بخار کاغذ با پنبه ساخته می‌شد که بسیار گران بود اما با اختراع موتور بخار کاغذ ارزان‌تر و بهتر تولید شد و به این ترتیب روزنامه‌ها در اختیار خوانندگان بیشتری قرار گرفتند و با آسان شدن حمل و نقل و مرتبط شدن شهرها به یکدیگر، مسائل هر شهر برای شهر دیگر مهم شد.
این پژوهشگر فرهنگ شهرت با اشاره به تولید برق با کمک موتور بخار گفت: با وجود این پیشرفت‌ها در آن زمان طبقه کارگر متخصص ایجاد شد و شبکه بسیار بزرگ از فروش جهانی کالا به وجود آمد و به همین دلیل نقش کارگران در زنجیره تولید بسیار مهم شد.
وی تصریح کرد: عده‌ای دیگر معتقدند که فرهنگ شهرت از 100 سال پیش و با نظریه‌هایی از ولتر و هیوم به وجود آمد و برخی نیز معتقدند این موضوع به ورود زن به تئاترهای انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا برمی‌گردد که بعضی افراد صرفاً به خاطر حضور یک بازیگر زن به تماشای یک تئاتر می‌رفتند. از طرف دیگر عده‌ای ایجاد فرهنگ شهرت را مربوط به اصلاح‌گران کلیسا می‌دانند که هرجا می‌رفتند مردم گرد آنها جمع شده و دست آنها را می‌بوسیدند.
به گفته شاه‌قاسمی، شاید امروز مجذوب فرهنگ شهرت شدن در بین گذشتگان را احمقانه بدانیم اما این فرهنگ تفاوت چندانی با منش امروز ما درباره سلبریتی‌ها ندارد.
وی با بیان اینکه این رسانه بود که فرهنگ شهرت را بسیار تقویت کرد، اظهار داشت: دیدگاه اصلی درباره فرهنگ شهرت این است که وقتی افرادی پول و زمان داشتند سرمایه‌داری راهی برای بیرون آوردن پول از چنگ آنها ساخت و آن راه چیزی نبود جز سرگرمی. عکاسی در تقویت فرهنگ شهرت بسیار نقش داشت چون به مردم کمک کرد چهره‌ها را بهتر بشناسند. همچنین اتومبیل مفهوم سرگرمی را تغییر داد و سفر را از ریاضت و کاری بیهوده به سرگرمی تبدیل کرد. سپس فیلم، رادیو و تلگراف آغاز به کار کرد و فرهنگ شهرت هر روز قوی‌تر شد و سلبریتی‌ها به میدان آمدند. البته سلبریتی‌ها تنها بازیگران نبودند و در سال‌هایی، نسلی از سلبریتی‌های تبهکار ظهور کردند که با کشت و کشتار به شهرت می‌رسیدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگ شهرت در دوران آشوب بیش از هر زمان دیگری تقویت می‌شود، افزود: تا سال‌ها پیش رسوایی برای سلبریتی‌ها مرگبار بود و رو شدن یک مدرک از سوی پاپاراتزی‌ها باعث می‌شد آن فرد از عرش به فرش بیفتد و دیگر هیچ‌کس به او پیشنهاد کاری ندهد اما در سال‌های بعد برخی سلبریتی‌ها رفتارهایی انجام دادند که پدیده  نان خوردن از رسوایی به وجود آمد.
شاه‌قاسمی با اشاره به افزایش فردگرایی در جهان امروز و تقویت فردگرایی و مصرف خودنمایانه در اینستاگرام ادامه داد: متأسفانه سلبریتی‌های امروزی بی‌استعداد هستند اما به خاطر سرمایه‌گذاری که روی آنها انجام می‌شود روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند. ایران بهشت این سلبریتی‌ها است چون نه مالیات می‌پردازند و نه نظارتی بر عملکرد آنها وجود دارد. از طرف دیگر بسیاری از فعالیت‌های به ظاهر انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها یک‌سره فریب است و تا دوربینی وجود داشته باشد این افراد کار خیری انجام نمی‌دهند. آنها کارهای خیرخواهانه انجام می‌دهند تا برای خود برندسازی انجام دهند.
وی درباره تأثیرات مخرب سلبریتی‌ها بر سبک زندگی نوجوانان گفت: امروز 50 درصد ترافیک اینترنت در ایران مربوط به اینستاگرام است در حالی که محتوای اینستاگرام جنایتی در حق خانواده‌های ایرانی است. بسیاری از زنان سلبریتی در اینستاگرام مادران خوبی نیستند و چیزی که به نمایش می‌گذارند با واقعیت زندگی آنها بسیار تفاوت دارد.
این پژوهشگر فرهنگ شهرت در پاسخ به اینکه چطور باید نوجوانان را از آسیب‌های فضای مجازی دور نگه داشت، بیان کرد: فرزندان نباید تا پیش از 18 سالگی تلفن همراه داشته باشند و باید از تلفن پدر و مادر استفاده کنند. همچنین می‌توان برای آموزش مجازی یک تبلت تهیه کرد که متعلق به خانواده باشد و نه فرد. نباید فکر کنیم چون همه برای کودکان و نوجوانان خود تلفن همراه مستقل می‌خرند ما نیز باید همین کار را انجام دهیم و شاید همه اشتباه کنند.
وی تصریح کرد: سلبریتی‌ها را در فضای مجازی دنبال نکنید چون هر کاری آنها انجام می‌دهند برای جلب توجه مردم است و زمانی که مردم به آنها توجه نکنند این پدیده نیز از بین می‌رود. سلبریتی‌ها کالاهایی را تبلیغ می‌کنند که خودشان هرگز از آن استفاده نمی‌کنند اما چون به شدت تحت‌تأثیر آنها هستیم این کالاها را می‌خریم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0