• ساعت : ۱۳:۲۸:۵۱
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۵/۲۱ 
  • کد خبر : ۵۴۹۱
شورش‌های نوجوانی را به فال نیك بگیریم
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان گفت: باید شورش‌های دوران نوجوانی را به فال نیک گرفت چون نوجوانی فرصت جبران مشکلاتی است که والدین در کودکی برای فرزندان خود ایجاد کرده‌اند.

دست‌اندرکاران برنامه «سینماگپ» که تجربه برگزاری نشست‌های تحلیل فیلم‌های سینمایی با موضوعات گوناگون را دارند، در تابستان امسال فصل ششم سلسله نشست‌های سینماگپ را به تحلیل روانشناسی فیلم‌های موفق جهان در حوزه نوجوان اختصاص داده‌اند.
ششمین نشست سینماگپ تابستان امسال به تحلیل فیلم «بخش کوتاه‌مدت شماره 12» محصول سال 2013 آمریکا در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی دستین دنیل کرتون اختصاص داشت. او این فیلم را بر اساس فیلم کوتاهی به همین نام که در سال 2009 تولید کرده بود ساخته است.
فیلم که بر اساس تجربه واقعی کارگردان از حضور در مراکز خصوصی نگهداری از نوجوانان و مواجهه با نوجوانانی که از مشکلات روحی رنج می‌برند ساخته شده، داستان زن جوانی به نام گریس را روایت می‌کند که به همراه همسر خود میسن در مرکز خصوصی نگهداری موقت از نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌نام «بخش کوتاه‌مدت شماره 12» کار می‌کند. این نوجوانان دچار مشکلات شدید روحی هستند و فیلم روایتی از دلایل دچار شدن آنها به این مشکلات و اتفاقات کودکی‌شان است.
یکی از روایت‌های فیلم درباره جیدن دختر نوجوانی است که به افسردگی مبتلاست و قرار است برای مدت کوتاهی در این مرکز بماند. پدر و مادر جیدن از هم جدا شده‌اند و او با پدرش که اصلاً رابطه خوبی با او ندارد زندگی می‌کند. مدتی بعد خبر می‌رسد که پدر جیدن قصد دارد او را به خانه ببرد. این خبر باعث ناراحتی شدید و پریشانی جیدن می‌شود و در نهایت گریس متوجه می‌شود که پدر جیدن از او سوء استفاده جنسی می‌کرده است.
محمدرضا عابدی رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان فیلم بخش کوتاه‌مدت شماره 12 را فیلمی عمیق دانست که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اظهار داشت: در فیلم گریس همواره به بچه‌ها می‌گوید درباره مشکلات خود حرف بزنند اما خودش درباره مشکلاتش حرف نزده تا اینکه محرک‌هایی باعث می‌شود مجبور شود درباره مشکلات خود حرف بزند.
وی افزود: گریس و نوجوانان حاضر در فیلم از ابتدا تا تقریباً انتهای فیلم درباره مشکلات خود درون‌ریزی می‌کنند که در انتهای فیلم به برون‌ریزی می‌رسد و گریس در آخرین سکانس فیلم به مرحله ابراز هیجانات خود می‌رسد.
این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه هنر، ابزارِ ابراز احساسات است ادامه داد: در این مرکز از موسیقی، شعر، بازی، داستان و اسباب‌بازی به عنوان ابزارهایی مفید برای اِبراز احساسات استفاده می‌شود.  
عابدی با بیان اینکه فیلم بخش کوتاه‌مدت شماره 12 نشان داد که باید بیش از قبل به مسائل کودکان و نوجوانان بدسرپرست توجه کنیم، گفت: متأسفانه پدران بیشتر در بدسرپرستی نقش دارند.
وی به تجربه جمعی از پزشکان شهر اصفهان برای تلاش در زمینه «بِه‌سرپرستی» و ایجاد یک موسسه که البته زیاد دوام نیاورد اشاره و تصریح کرد: برخی اوقات پدر و مادرهای معمولی به فرزندان خود توجه و محبت نشان می‌دهند اما از شیوه‌های تربیتی به‌خوبی استفاده نمی‌کنند. بنابراین باید به‌سرپرستی را به آنها آموزش دهیم تا آینده بهتری برای کشورمان رقم بخورد.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان بیان کرد: حداقل نیاز کودکان و نوجوانان که در این فیلم هم نشان داده شد داشتن زندگی عادی است و اگر زندگی آنها عادی نباشد دچار سوء عاطفه می‌شوند که نیاز به درمان دارد.

نوجوانی فرصت جبران سوء عاطفه کودکی است

عابدی با بیان اینکه دوران نوجوانی زمان جبران سوء عاطفه دوران کودکی است، اضافه کرد: اگر نوجوانی تند است و برون‌ریزی هیجانات دارد و مشکل ایجاد می‌کند احتمالاً در دوران کودکی سوء عاطفه پیدا کرده است. چون گریس در دوران نوجوانی فرصت برون‌ریزی پیدا نکرده و خالی نشده بود در بزرگسالی و در رابطه با همسر خود دچار مشکل شد و اگر بخشش‌ها و تعریف‌های دائمی میسون از او نبود، گریس رفتارهای منفی دیگری هم نشان می‌داد.
وی با بیان اینکه باید به نوجوانان اجازه دهیم قشقرق به پا کنند، اظهار داشت: نباید جلوی آنها را بگیریم بلکه باید پیام این قشقرق‌ها را دریافت کرده، به آنها محبت کنیم تا پس از برون‌ریزی درباره مشکلات خود با ما حرف بزنند.
این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه در برخورد با نوجوانانی که کودکی بدی داشتند باید سه مرحله را طی کنیم، افزود: ابتدا باید برای آنها محیط فیزیکی امن فراهم کنیم، سپس اجازه دهیم برون‌ریزی کنند و سپس فرصت ابراز را برای آنها فراهم کنیم.
عابدی تصریح کرد: میسون به این نوجوانان فرصت برون‌ریزی می‌داد و تنها مراقب  بود که به خودشان آسیب نزنند. او بچه‌ها را نصیحت نمی‌کرد و در نهایت گریس نیز فرصت برون‌ریزی پیدا کرد.
وی تأکید کرد که باید برای نوجوانان ابتدا پایگاه امن و سپس پناهگاه امن باشیم و در فیلم، میسون این پناهگاه امن را برای گریس فراهم کرد.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان بخش کوتاه‌مدت شماره 12 را بهترین فیلم درباره چگونگی برخورد با مسائل نوجوانان دانست و درباره نشانه‌های سوء عاطفه گفت: جدا نشدن از مادر یا بی‌‌قراری در هنگام جدایی، ناخن جویدن و شب ادراری از نشانه‌های سوء عاطفه در کودکان است.
عابدی درباره اینکه چطور باید اتفاقات تلخ زندگی نوجوانان را جبران کرد ادامه داد: باید برای برون‌ریزی‌های تند و خاص نوجوانان فرصت فراهم کنیم. همچنین می‌توان نوجوانان را با هنرهای گوناگون سرگرم کرد تا برون‌ریزی خود را در هنر ابراز کنند. از طرف دیگر باید نوجوان را به گفتن درباره گذشته خود وادار کنیم بدون اینکه هیچ انتقادی به او وارد کنیم. ما نیز باید از گذشته بگوییم و از اشتباهاتی که درباره فرزند خود انجام داده‌ایم عذرخواهی کنیم. راه‌حل دیگر نیز لطف کردن مداوم به او است و با این روش می‌توانیم جبران مافات کنیم.
گفتنی است؛ سلسله نشست‌های مجازی تحلیل روانشناسی فیلم‌های سینمایی با عنوان «سینماگپ» به همت دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری گروه هنری رسانه‌ای ماه مدیا یکشنبه های هرهفته برگزار می‌شود که ثبت‌نام و حضور در این نشست‌ها رایگان است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0